diumenge, 9 de maig de 2010

Corredor mediterrani: política econòmica vs economia política

Aquest cap de setmana a València l'Institut d'Economia i Empresa Ignasi Villalonga ha organitzat un acte pel reconeixement europeu de l'Arc Mediterrani. Cal felicitar l'Institut per la seva tasca per diversos motius. En primer lloc, per haver fet un anàlisi rigorós de quines són les necessitats més crítiques per a vertebrar la xarxa de comunicacions amb Europa d'aquest pol d'activitat econòmica - veure post Richard Florida - que de vegades anomenem Arc Mediterrani, d'altres també en diem Països Catalans. I fer-ho a través d'un llibre blanc, fruit del treball de quatre anys amb la participació dels principals agents econòmics implicats i comptant amb experts de primer nivell en la planificació logística i d'infraestructures com MCRIT.


En segon lloc per haver escollit unes dates especialment crítiques. El proper 24 de juny a Saragossa es reunirà el Consell de ministres de transport de la UE per valorar si el corredor mediterrani es converteix en una de les prioritats de la Unió Europea en els pròxims anys. No és un tema prou estratègic per a utilitzar l'actual Presidència Espanyola ? A mi em sembla que si, que n'hauríem d'intentar treure'n rendiment, només faltaria...

En tercer lloc, perquè la manera de treballar de l'Institut Ignasi Villalonga planteja una altra manera de fer les coses. S'ha consolidat com un espai de trobada i com a grup de pressió al voltant d'un objectiu comú unint sensibilitats i corrents polítics molt diversos al voltant d'interessos econòmics difícilment discutibles des d'un punt de vista objectiu. La trobada d'ahir fou capaç d'aplegar al voltant de la necessitat de prioritzar l'alta velocitat al mediterrani més de 500 membres i directius empresarials, polítics i de les patronals.

No crec que el Conseller Nadal, José Vicente González - president de la patronal valenciana - o Joan Rossell - President de Foment del Treball - comparteixin un projecte polític pels Països Catalans, però si que defensen la necessitat urgent de vertebrar un corredor de transport de mercaderies al mediterrani en benefici interessos que defensen. Lamentablement Mario Flores, el conseller competent en matèria de transport de la Generalitat Valenciana, semblava no pensar el mateix ja que no s'hi va presentar. Les decisions econòmiques, evidentment, també tenen implicacions polítiques...i potser és això el que fa més por.

En tot cas, felicitats a l'Institut!

1 comentaris:

Blanca Alsina ha dit...

Moltes gràcies per parlar i donar notícies del corredor. Li havia perdut la pista!! a finals de juny a Saragossa....!! Blanca Alsina - www.cucadellum.org